JaMaRa rekenen
"Is het eerlijk een kind iets te laten doen als het er nog niet aan toe is?"
Als ik deze vraag aan iemand stel dan is het antwoord; Nee, natuurlijk niet!
Maar waarom gebeurd dit dan? Rekenen staat heel vaak al op het programma in de kleuterklas, en ja ook ik heb rekenen gegeven aan de kleuters. Ik heb veel gebruikt gemaakt van de methode ‘met sprongen vooruit’. Op een leuke manier leer je de beginselen van het rekenen, maar ik heb ook kinderen in de klas gehad die geen idee hadden waar ik het over had. Wat is een cijfer? Wat is een getal? Meer en minder…? Alleen maar vragende gezichten.
Als ik nu terug kijk met de kennis die ik nu heb, waren deze kinderen dan wel toe aan (voorbereidend) rekenen? En wanneer ben je er dan wel aan toe? Welke voorwaarden zijn nodig om een goede rekenaar te worden?
- Omkeerbaarheid; Tussen de leeftijd van 6,6 en 8,6 jaar komt een kind in een ontwikkelingsfase die nodig is om te kunnen rekenen. Dit is de fase van omkeerbaarheid, het meerrichtingshandelen en – denken. Het ene kind zit eerder in deze fase dan het andere.
- Hoeveelheidsbegrip en hoeveelheidsbesef.
- Automatiseren; Automatisering loopt vanuit het werkgeheugen, door het korte termijn geheugen naar het lange termijn geheugen.
Als je dus te vroeg begint met (voorbereidend) rekenen kan dit voor een kind veel stress opleveren. Het kan voor faalangst zorgen. En wat gebeurt er als een kind teveel stress ervaart? Dan loopt het werkgeheugen vol!
Een gestrest kind kan geen nieuwe neurologische verbindingen aanmaken en zelfs niet terugvallen op oude verbindingen.

Maar wat maakt JaMaRa rekenen dan uniek?
JaMaRa rekenen is een aanpak om kinderen alsnog, opnieuw of beter te leren rekenen. Het is een methode die ontwikkeld is door Will Missot (CNLS) en door is ontwikkeld door Fleur Giesen (breincentrum). De methode hanteert een aantal uitgangspunten:
- Bewegend het werkgeheugen trainen.
- Een eenduidige rekenstrategie (rijgmethode), deze is naast elke rekenmethode in te zetten.
- Koppeling hoeveelheidsbegrip en getalbegrip, de basis van het rekenen.
- Inzicht in getalstructuur aanbrengen.
- Zo concreet en dicht mogelijk bij het kind blijven. Starten met het eigen lijf, maar absoluut niet “tellen op de vingers”. Van het tellen op de vingers afstappen en komen tot automatiseren.
- Richtingsproblemen aanpakken door te werken met een duidelijke links-rechts rekenrichting.
- Hoeveelheid niet alleen zien, niet alleen horen, niet alleen zeggen, maar echt met je handen gaan voelen (tactiel) en ervaren (bewegen). Door de hoeveelheid te gaan voelen ga je er betekenis aan geven en het begrijpen.
- Splitsingen leren automatiseren door te voelen en te ervaren.
- Zo min mogelijk handelingen verrichten.
- Zo min mogelijk talige rekenactiviteiten.
- Van concreet materiaal naar mentaal niveau.

Hoe ziet een traject er dan uit?
Tijdens een rekenonderzoek bekijk ik waar jouw kind zit en welke voorwaarden ontbreken of nog niet volledig aanwezig zijn. Daarna start het JaMaRa traject, deze ziet er als volgt uit:
- Om de 2 weken kom je samen met je kind bij mij in de praktijk om de nieuwe oefeningen (kaarten) te bespreken.
- Elke week staan 1 a 2 kaarten centraal.
- Begin elke oefening met een warming-up.
- Elke dag oefen je 5-10 minuten.