Dominantieprofiel

"Het zit er wil in maar het komt er niet uit."

Een zin die ik als leerkracht helaas wel eens heb gezegd en ik denk dat ik niet de enige ben. Soms heb je leerlingen in je klas zitten die alle potentie in huis hebben om een goede ontwikkeling te doorlopen, maar op een of andere manier lukt het maar niet. Ze kunnen bijvoorbeeld hele wisselende resultaten laten zien. Zo denk je de ene keer dat ze het snappen en onder de knie hebben om het vervolgens de volgende keer weer helemaal fout te doen en op een of andere manier toch niet snappen.

Wat gaat er toch om in die koppies? Beklijft het niet? Moet ik het op een andere manier uitleggen? Zijn ze het soms vergeten? Hoe kan dit toch? Vragen waar niet zomaar een antwoord op te vinden is.

Is jouw 8 jaar of ouder en is dit herkenbaar voor jou? Zit het er bij jouw kind ook in maar komt het er, ondanks hulp van school, niet uit? Maak dan een afspraak voor een dominantiematrix onderzoek zodat het dominantieprofiel van jouw kind duidelijk wordt. 

Nou hoor ik je denken, wat heb ik daar dan aan??

Wanneer duidelijk is wat de leervoorkeur van jouw kind is, kunnen we samen de kwaliteiten van dit profiel in kaart brengen. Wat werkt helpend en wat niet. Samen met jouw kind kan ik oefeningen gaan doen om de hersenhelften zo goed mogelijk samen te laten werken.

brain, cranium, head-2750453.jpg

Zo zorgen we er samen voor dat wat er in zit, er ook echt uitkomt!

“Maar wat is dan een dominantieprofiel?”

Om daar antwoord op te geven neem ik jullie graag even mee naar de werking van de linker- en rechterhersenhelft.

Om goed te kunnen functioneren moeten de linker- en rechterhersenhelft goed samenwerken. Het is echter zo dat er een voorkeur optreedt, waarbij het kind zich links- of rechtsgericht ontwikkelt. Die voorkeur wordt bepaald door de dominantie van de linker- of rechterhersenhelft.

Wanneer er een dominantie van de linkerhersenhelft is, zal het kind van links naar rechts werken. Dit past precies bij de manier waarop wij leren lezen, schrijven en rekenen. Een kind heeft dan de mogelijkheid om talig goed uit de verf te komen. Vaak kunnen deze kinderen ook goed logisch redeneren. Er zijn natuurlijk ook uitdagingen voor deze kinderen. Ze kunnen namelijk wel eens het overzicht missen of door de bomen het bos niet meer zien.

Is er een dominantie van de rechterhersenhelft, dan ben je vooral rechtsgericht (beelddenker). Je werkt het liefst van rechts naar links. Laat dit nou voor veel problemen kunnen zorgen. Zo kunnen deze kinderen b.v. veel spiegelen (b/d, 6/9). Het kan ervoor zorgen dat rekenen en klokkijken een uitdaging zijn. Puur omdat je anders tegen de cijfers en getallen aankijkt. Tijdsbesef kan zich daardoor moeizamer ontwikkelen dan gewenst.
Ruimtelijke begrippen als meer en minder, links en rechts, onder en boven, voor en achter zijn dan verwarrend. Zo kunnen er problemen ontstaan op reken en taalgebied.

Maar dominantie beperkt zich niet alleen tot de hersenhelften. Er is ook oog-, hand-, voet- en oordominantie. In totaal zijn er 32 combinaties mogelijk:

  • 16 rechterhersenhelft combinaties.
  • 16 linkerhersenhelft combinaties.

De dominantie van oog, hand, oor en voet bepalen hoe je met auditieve en visuele informatie om kan gaan. En of je leert door bewegen, luisteren, praten, kijken of juist door doen. In stilte of juist met anderen of combinaties ervan. Of je vooraan of juist beter achteraan kan zitten in de klas of helemaal links of rechts. Elk van de 32 mogelijke combinaties zorgt voor een ander functioneringsprofiel.
Dat profiel kan weer gekoppeld worden aan de manier van leren en functioneren.

Onze linkerhersenhelft is verantwoordelijk voor:

  • Taal.
  • Werken van klein naar groot.
  • Kijken van klein naar groot.
  • Logisch redeneren.
  • Analyseren van situaties.
  • Het aanbrengen van een systeem in het werk.
  • Stap voor stap iets aanpakken.
  • Het aanbrengen van routine in de dagelijkse zaken.
  • Goed om kunnen gaan met cijfers.
  • Goed de verschillen kunnen zien, oog voor details hebben.
  • Erg precies en geordend zijn.
  • Onderdelen kunnen zien.
brain, mind, psychology-2062049.jpg

Onze rechterhersenhelft is verantwoordelijk voor:

  • Onze verbeelding.
  • Werken van groot naar klein.
  • Kijken van groot naar klein.
  • Goede ruimtelijke oriëntatie.
  • De intuïtie en het onderbewustzijn.
  • Creativiteit en ritme.
  • Empatisch zijn.
  • Goed kunnen leggen van verbanden.
  • Meerdere dingen tegelijk kunnen doen.
  • Snel kunnen scannen en verwerken van informatie.
  • Goed de overeenkomsten kunnen zien.
  • Kunnen improviseren.
×